يكشنبه 16 ارديبهشت 1403
روز هنر مکزیک برگزار می‌شود بازگشت

روز هنر مکزیک برگزار می‌شود

سفیر مکزیک: آثار جشنواره  بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بسیار ارزشمند هستند

اولیسس کانچولا سفیر کشور مکزیک در ایران معتقد است؛ تعامل فرهنگی بین ایران و مکزیک در حشنواره هنرهای تجسمی فجر شکل گرفته، میتواند روابط خوبی را میان دو کشور ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر اولیسس کانچولا سفیر مکزیک در تهران درباره بخش هفته هنر مکزیک در هشتمین جشنواره بین‏‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: برای مکزیک باعث افتخار است که توانسته است در جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کند، دلیل این موضوع تنها نام این جشنواره نیست بلکه وجود آثار هنری با ارزشی است که به این جشنواره فرستاده شده است. با توجه به مطالعاتی که در زمینه کیفیت آثار جشنواره فجر در دورههای قبلی داشتیم، تصمیم گرفتیم آثار سه هنرمندان مکزیکی در رشتههای مختلف که هر سه آنها از چهرههای نامدار هنر مکزیک هستند را به این جشنواره ارسال کنیم. از این هنرمندان در سه رشته حجم، عکاسی و نقاشی آثاری را در بخش هفته مکزیک جشنواره تجسمی فجر به نمایش گذاشته‌‏ایم.

وی ادامه داد: یکی از این هنرمندان «خوسه پوسادا» از هنرمندان نامدار مکزیک است که نقاشی‏‌های او در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. هنرمند دیگر عکاس شهیر مکزیکی «تینا مودوتی» است. علاوه بر این دو مجموعه که به هنرمندان قدیمی مکزیک تعلق دارد از هنر معاصر مکزیک نیز آثار حجمی «گابریلا رودریگز» نیز در این نمایشگاه در معرض دید هنردوستان ایرانی قرار گرفته است.

سفیر مکزیک در تهران درباره اینکه چرا آثار این سه هنرمند برای نمایش در ایران انتخاب شده است نیز گفت: در این فستیوال به سه دلیل می‏‌توان با آثار این سه هنرمند ارتباط برقرار کرد. من آثار بسیاری از حجم و نقاشی و عکس در ایران دیدهام که بسیار قوی هستند به همین دلیل ما تلاش کردیم آثاری را از هنرمندان مکزیکی انتخاب کنیم که بسیار قوی باشند و مورد توجه مخاطب ایرانی قرار گیرند. در حقیقت هنرمندان بسیاری هستند که در مکزیک در زمینه هنرهای تجسمی کار می‏‌کنند و انتخاب از میان آنها بسیار دشوار است به همین دلیل ما از میان هنرمندان قدیمی و هنرمندان معاصر این سه هنرمند را انتخاب کردیم.

کانچولا همچنین درباره آثاری که در این دوره از جشنواره تجسمی فجر به نمایش گذاشته شده است نیز اظهارکرد: آثار هنرمندان ایرانی را دیدم و با بسیاری از آنها ارتباط برقرار کردم. آثاری که به نمایش گذاشته شده است کیفیت بسیار بالایی دارد و باعث خوشحالی است که در چنین فضایی ما نیز آثار هنرمندان مکزیک را به نمایش گذاشتیم. مطمئن هستم نمایش مجموعه‌های هنری هنرمندان از کشورهای مختلف باعث نزدیکی آنها به یکدیگر می‌‏شود و می‏‌تواند همکاری نزدیکی را میان هنرمندان ایران و مکزیک ایجاد میکند.

وی همچنین گفت: گفت‏‌وگوی میان ملت‌ها در بخشهای گوناگونی میتواند وجود داشته باشد. تعامل فرهنگی بین ایران و مکزیک میتواند روابط خوبی را میان دو کشور ایجاد کند. هر دو کشور مکزیک و ایران دارای تاریخی قوی هستند و مطمئن هستم که گفتوگوی میان این دو کشور میتواند تفاهم خوبی را میان آنها به وجود آورده و موجب روابط بیشتر میان دو کشور شود.

لازم به یادآوری است؛ روز هنر مکزیک عصر روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه ساعت ۱۷  با حضور نماینده سازمان ملل و سازمان یونسکو در ایران، در هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر برگزار می‌شود.

در این مراسم سفیر کشور مکزیک و نماینده سازمان ملل درباره سال "نور" که از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده و آثار هنرمندان مکزیکی با این موضوع در جشنواره تجسمی فجر به نمایش در آمده به سخنرانی خواهند پرداخت. همچنین "گابریلا رودریگز" هنرمند مکزیکی درباره آثار خود در نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر سخنرانی خواهد کرد و مجتبی آقایی نیز درباره آثار عکس هنرمند فقید مکزیکی "تینا مودتی" به ارائه توضیحاتی می پردازد.

هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در این دوره با رویکرد هنر معاصر برپا شده است و از ۹ تا ۱۷ اسفندماه در موسسه فرهنگی هنری صبا میزبان علاقمندان است.


تاریخ خبر:  1394/11/19